Πεζοπορία

Στην ορεινή Ναυπακτία καθώς και στο χωριό μας προσφέρονται πολλά μονοπάτια για πεζοπορία παρόλα αυτά τα κυριότερα μονοπάτια είναι:

Το μονοπάτι της Δηιάνειρας που συνδέει τα χωριά Άνω Χώρα και Πόδο (3 ώρες), το μονοπάτι του Ηρακλή ή μονοπάτι του Κάκκαβου που συνδέει τα χωρία Αμπελακιώτισσα και Άνω Χώρα (3 ώρες), το μονοπάτι του Οινέα που συνδέει τα χωριά Άνω Χώρα και Κάτω Χώρα (1 ώρα και 45 λεπτά περίπου) και τέλος το μονοπάτι της Αταλάντης που συνδέει τα χωριά Άνω Χώρα και Κρυονέρια (4 ώρες και 15 λεπτά περίπου).

Τον χάρτη για όλα τα μονοπάτια μπορείτε να τον δείτε εδώ

Το μονοπάτι της Δηιάνειρας (Άνω Χώρα - Πόδος)

Περπατήστε μια ήρεμη διαδρομή μέσα σε δάση από καστανιές και έλατα. Τουλάχιστον μέχρι το σημείο Α (ξέφωτο) η πορεία προσφέρεται για όλες τις ηλικίες και ακολουθεί δασικούς δρόμους. Στην πορεία αυτή θα έχετε την ευκερία να θαυμάσετε την φύση, να πιείτε νερό στην πηγή και ν' αγναντέψετε τα γύρω χωριά. (Σημαντικό : Ακολουθήστε τα μαύρα σήματα) Για τον Πόδο θα ξεκινήσετε από τον δρόμο που βρίσκετε ο χάρτης. Θα περπατήσετε ευθεία και μετά το γήπεδο θα στρίψετε δεξιά, προς Αμπελακιώτισσα. Πρίν από την δεύτερη στα αριστερά σας ανηφόρα, μπορείτε να κόψετε για συντομία μέσα στο δάσος (υπάρχουν σήματα). Λόγω των δασικών δρόμων που έχουν ανοιχτεί κάποια τμήματα του μονοπατιού έχουν καταστραφεί οπότε μπορείτε να ακολουθήσετε τον δρόμο (την δεύτερη ανηφόρα) και να στρίψετε δεξιά στην πρώτη διασταύρωση (τα σήματα οδηγούν μέσα από το δάσος). Μετά από μια πηγή που θα συναντήσετε στα αριστερά σας (Λινάρια), το μονοπάτι ξαναρχίζει μπαίνοντας στα έλατα και στις καστανιές. Θα συνεχίσετε κατηφορικά και σε περίπου 20 λεπτά θα βγείτε σ' ένα ξέφωτο (σημείο Α) μιάσιση ώρα από την Άνω Χώρα. Η θέα από εδώ είναι μαγευτική, φαίνεται το φαράγγι του Κάκκαβου, καθώς και τα χωριά Πόδος, Αμπελακιώτισσα και Χόμορη. Από εδώ αρχίζει μια μεγάλη κατηφόρα (σκαλούλα) που κατεβαίνει στο διάσελο ενός λόφου που βρίσκεται από κάτω. Στο μικρό οροπέδιο που θα βρεθείτε θα στρίψετε  αριστερά μέχρι το ρέμα. Το μονοπάτι κατηφορίζει στην όχθη του και καταλήγει στον δρόμο (σημείο Β), που οδηγεί, ανηφορικά πλέον, προς τον Πόδο. Φυσικά μπορείτε να διασχίσετε τον δρόμο και να συνεχίσετε προς το χωριό απο το μονοπάτι αλλά δεν το προτείνουμε γιατί το μονοπάτι είναι δύσβατο.

Το μονοπάτι του Ηρακλή (Άνω Χώρα - Αμπελακιώττισα)

Απολαύστε μια πανέμορφη διαδρομή σε παραποτάμια βλαστηση. Περπατήστε μέσα σε έλατα, καστανιές, κέδρους, πουρνάρια,ιτιές και πλατάνια. Την άνοιξη θαυμάστε τις ανθισμένες αγριοτριανταφυλλιές, τις ορχιδέες και τα πανέμορφα χρώματα από κάθε λογής αγριολούλουδα. Το καλοκαίρι γευτείτε τις νόστιμες αγριοφράουλες που θα βρείτε στον δρόμο σας και δροσιστείτε στα κρύα νερά του Κάκκαβου. Το φθινόπωρο θα έχετε την ευκαιρία να παρατηρήσετε εκατοντάδες ποικιλίες μανιταριών και το χειμώνα η άγρια όψη του φαραγγιού θα σας συναρπάσει. Το μονοπάτι κατηφορίζει για περίπου μια ώρα (αργό περπάτημα) μέχρι το σημείο Α. Στην διαδρομή το κόβουν δασικοί δρόμοι (4 φορές). Τις 3 πρώτες θα βρείτε το μονοπάτι ακριβώς απέναντι ή λίγο κάτω, την 4η ο δρόμος το καταστρέφει τελείως. Εάν δεν θέλετε να πάτε από τον δρόμο, θα στρίψετε αριστερά και μετά από πενήντα βήματα πάλι αριστερά. Θα κατέβετε το πρώτο ρυάκι που θα συναντήσετε από την αριστερή όχθη μέχρι την συμβολή του με το Σινόρρεμα. Αυτό θα το κατέβετε από την δεξιά όχθη μέχρι το σημείο που συναντιέται με τον δρόμο (σημ. Α). Εκεί θα δείτε δυτικά σας (αριστερά) έναν πέτρινο τοίχο. Θα πρέπει να τον ανεβείτε. Μέχρι εδώ μπορείτε να έρθετε και με το αυτοκίνητο από τον δρόμο (τουλάχιστον μεχρι κάποιο σημείο). Από εδώ και πέρα η πορεία είναι εμφανής. Σε δύο σημεία θα χρειαστεί να κατεβείτε 30 με 40 βήματα κάπως απότομα αλλά ακίνδυνα. Αφού περάσετε το Πρεβετζόρρεμα θα συναντήσετε ένα παλιό πέτρινο γεφύρι. (Συνολική ώρα μέχρι εδώ: 1.45 λεπτά σημείο Β). Όλη η διαδρομή μέχρι εδώ είναι βασικά κατηφορική. Από εδώ, θα ακολουθήσετε το πλάι του φαραγγιού ελαφρά ανηφορικά για 25 λεπτά και μετά θα κατηφορίσετε για 15 λεπτά μέχρι την συμβολή του Κάκκαβου και του Μαϊρρέματος. Θα περάσετε τις στάνες και τον παλιό νερόμυλο (σημείο Γ) και μετά από 30 λεπτά ανηφόρα θα φτάσετε στην Αμπελακιώτισσα.

Το μονοπάτι του Οινέα (Άνω Χώρα - Κάτω Χώρα)

Για την Κάτω Χώρα θα ακολουθήσετε την ίδια διαδρομή (μπλε και γκρι σήματα), και αφού περάσετε το γεφυράκι θα στρίψετε δεξιά ακολουθώντας τα μπλε σήματα. Το μονοπάτι θα σας βγάλει στην εκκλησία της Κάτω Χώρας. Για να επιστρέψετε θα περπατήσετε τον δρόμο για την Άνω Χώρα που κατεβαίνει στο ποτάμι. Αμέσως μετά την γέφυρα, θα δείτε στα αριστερά σας την είσοδο του μονοπατιού που ανηφορίζει προς την Άνω Χώρα, θα το πάρετε ανηφορικά και θα βγείτε στην αγορά του χωριού.

Το μονοπάτι της Αταλάντης (Άνω Χώρα - Κρυονέρια)

Περπατήστε μια πανέμορφη διαδρομή μέσα από το παλιό και ξεχασμένο μονοπάτι που ένωνε την Άνω Χώρα με τα Κρυονέρια. Βαδίστε στα χνάρια των προγόνων και ταυτόχρονα θαυμάστε την μοναδική θέα που θα συναντήσετε. Το μονοπάτι είναι σηματοδοτημένο με γκρι και μπλε σήματα. Η διαδρομή για τα Κρυονέρια ξεκινάει ακριβώς πίσω από την πινακίδα με τον χάρτη, δίπλα στα μπακάλικα των αδερφών Χαραλάμπου και Μήτσου Καπορδέλη. Θα κατηφορίσετε μέσα από το χωριό μέχρι το σημείο Α όπου υπάρχει ένα ξύλινο γεφυράκι (συνολικός χρόνος 40 λεπτά). Στο κάτω μέρος του χωριού το μονοπάτι έχει πρόσφατα ασφαλτοστρωθεί και καταλήγει στον δρόμο που οσηγεί στην Κάτω Χώρα. Στα δεξιά του δρόμου υπάρχουν σημάδια για να κατέβετε περίπου ευθεία και να περπατήσετε μέσα στο δάσος. Σε περίπου 50 βήματα από το γεφυράκι το μονοπάτι διακλαδώνεται, εάν στρίψετε δεξιά και ακολουθήσετε τα μπλέ σημάδια θα καταλήξετε στην Εκκλησία της Κάτω Χώρας. Για τα Κρυονέρια θα ακολουθήσετε τα γκρι σημάδια σε δυτική κατεύθυνση. Θα περπατήσετε μια πανέμορφη διαδρομή λίγο ψηλότερα από το ποταμάκι που κατεβαίνει στα αριστερα σας μέχρι το σημείο Β. Εκεί υπάρχει ένα ξέφωτο και μπορείτε να θαυμάσετε την εξαίρετη θέα. Απο αυτό το σημείο φαίνεται η Άνω Χώρα και όλο το φαράγγι του Κάκκαβου μέχρι την Αμπελακιώτισσα. Η περιοχή γύρω από το ξέφωτο ονομάζεται "Τείχι" και έχουν βρεθεί αρχαία ευρήματα. Μάλλον υπήρχε κάποιο αρχαίο οχυρό λόγω της στρατηγικής θέσης του σημείου. Διακρίνονατι και σήμερα ορισμένοι ογκόλιθοι λαξεμένοι και τοποθετημένοι έτσι ωσάν αποτελούσαν την βάση κάποιου αρχαίου τείχους. (Χρόνος από το ξύλινο γεφύρι: 1 ώρα). Θα συνεχίσετε στην ίδια κατεύθυνση και αφού περάσετε το εκκλησάκι της Αγίας Άννης θα καταλήξετε σε έναν εγκαταλελειμμένο οικισμό (Μαγγάνες). Μετά τα σπίτια θα συνεχίσετε ελαφρώς κατηφορικά προς το ποτάμι και αφού περάσετε δυο λίγο επικίνδυνες σάρες θα το διαβείτε, (ξέφωτο - ποτάμι: 30 λεπτά) και θα αρχίσετε να ανηφορίζετε προς τον Άγιο Δημήτριο. (Από το ποτάμι μέχρι τον Άγιο Δημήτριο ανηφόρα για 45 λεπτά σημείο Γ). Στον Άγιο Δημήτριο θα δείτε τα ερείπια μιας βυζαντινής εκκλησίας και ένα παλιό εκκλησάκι που στέκεται όρθιο αλλά έχει σκαφτεί από αρχαιοκάπηλους. Δίπλα υπάρχει η νεώτερη εκκλησία. Εδώ έχουν βρεθεί και διάφορα αρχαία ευρήματα. Στον Άγιο Δημήτριο, μόλις βγείτε στον δρόμο, θα στρίψετε δεξιά και θα το βρείτε στα αριστερά σας, 100 βήματα πιο κάτω. Απο εκεί, θα ανηφορίσετε και, πηγαίνοντας λίγο πιο κάτω από την κορυφογραμμή, θα συναντήσετε ένα μικρό διάσελο και θα περάσετε από την άλλη πλευρά του βουνού. Εκεί βρίσκεται το εικονοστάσι του Αγίου Αθανασίου, και, αν περπατήσετε λίγο προς την κορυφή, θα βρείτε τα ερείπια της εκκλησίας (Άγιος Δημήτριος - εικονοστάσι: 1 ώρα). Από εδώ η διαδρομή συνεχίζει κατηφορικά και σε 15 περίπου λεπτά θα συναντήσετε τον δρόμο που πηγαίνει προς τα Κρυονέρια.